Alle berichten van Marloes Boogaard

The Loods: Graffiti met liefde en passie

Niet aan de Kade, maar toch lid van de ondernemersvereniging: the Loods. Remco is beheerder van the Loods en vertelt over passie en liefde. Als je binnenstapt, kom je in een heel andere wereld: in de wereld van de graffiti. Er is meer dan 3000 m2 wand, waarvan geen centimeter onbespoten is. Het ligt in dé urban hotspot van Roosendaal, waar je ook Tiny Houses treft en de containerbar Spot.

Een hart en ziel in the Loods

“We werken hier alleen maar met vrijwilligers. Deze tent heeft een hart en ziel, dat moet je snappen. Wij geven gasten die illegaal spuiten een plek waar ze legaal kunnen spuiten. Na 9 jaar is het illegaal graffiti spuiten in Roosendaal met 80% afgenomen,” vertelt Remco trots.

“Ik maak zelf graag portretten en zo heeft iedereen zijn eigen stijl,” vervolgt hij met enthousiasme. “We hebben allemaal hiernaast nog een baan en doen dit vanuit een passie.” En dat voel je direct als je er binnenstapt.

Een creatieve hub

The Loods is niet zomaar een Hall of Fame waar je graffiti kunt bekijken én spuiten. Ze organiseren evenementen die mensen naar deze Urban hotspot trekken. “We organiseren regelmatig evenementen rondom graffiti zoals de Graffiti Jam. Je kunt hier zelfs een kinderfeestje vieren, dan gaan de kids lekker aan de slag met graffiti,” zegt Remco. “Iedereen is hier welkom. In de zomer als we buiten zitten, komen er wel eens oudere mensen voorbij fietsen, dan zijn ze eerst even terughoudend. Graffiti is toch iets dat mensen verafschuwen, maar als ik ze een rondleiding geef, zijn ze altijd enthousiast. You hate it or you love it.”

10 jaar jubileum

Volgend jaar viert the Loods haar 10-jarig jubileum, een mijlpaal die groots gevierd zal worden met de komst van een bijzondere artiest. “Hiphop en graffiti zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.” Nou, als ik de verhalen hier zo hoor, denk ik dat je dat niet mag missen!

Benieuwd naar de veelzijdige wereld van graffiti? Loop dan gewoon eens binnen bij theLoods. Het biertje staat voor je koud.

Een historisch begrip aan de Kade: café de Veestallen

Café de Veestallen, een iconisch café aan de Kade en het oudst bestaande café in Roosendaal, staat bekend om zijn rijke historie. In dit interview vertelt Amaradasa Nuijten vol enthousiasme over de charme van het café en de bijzondere toevoeging van Restaurant de Bonenkoning.

Een café vol levendigheid

Café de Veestallen heeft een speciale plek in het hart van Roosendaal. Amaradasa zegt: “Het is een café waar vooral verenigingen komen, biljartverenigingen en een schaakclub. Of er komen mensen vergaderen. Op zaterdag en zondag ligt de focus op feesten en het restaurant. Vanaf september tot en met carnaval komen er carnavalsbandjes, verenigingen. Rondom de Draai van de Kaai, hebben we ook een flinke omzet. Je kunt ook een feestje geven in het café voor zo’n 60 mensen, verjaardagen, bruiloften. Het is echt een bruin café en dat houd ik graag zo. What you see is what you get.”

Een gezellige plek voor iedereen

Hoewel Café de Veestallen voornamelijk bekend is bij de lokale bevolking, heeft het een warme en uitnodigende sfeer die mensen aantrekt. Amaradasa legt uit: “Passanten komen er niet zo, we liggen daarvoor te ver buiten het centrum. Maar wij zitten de hele week goed vol, dus dat is prima zo. We hebben ook geen terras, wel een binnentuin, maar daar is niet zoveel te zien. Als ze met een groep komen is dat een gezellige plek.”

De geboorte van de Bonenkoning

Café de Veestallen heeft recentelijk een nieuwe toevoeging gekregen: Restaurant de Bonenkoning. Amaradasa onthult het verhaal achter deze historische naam: “Jef Bonen was de eigenaar van de Veestallen. Jef is in 2004 overleden en in de volksmond was het ‘we gaan naar Jef Bonen’, in plaats van de Veestallen. Maar wat is dan een geschikte naam voor het restaurant? Ik wilde iets met bonen in de naam, omdat dat herkenbaar is. De Bonenkoning, zo heb ik het genoemd, dat is een beroemd schilderij van een 18e-eeuwse schilder Jacob Jordaens, die heeft een Brabants tafereel geschilderd. Vroeger werd er met Driekoningen een cake gebakken met één boon erin. Degene die de boon had in zijn schijf cake, werd de Bonenkoning aan tafel. Dan werd er een koningstafereel nagespeeld aan tafel en deze schilder heeft dat tafereel geschilderd. In onze communicatie zie je dit schilderij terugkomen en ook hangt deze in het restaurant. Later is de Bonenkoning verbasterd tot Carnaval en dit is echt een carnavalscafé, dus ook dat past dan weer mooi.”

Restaurant de Bonenkoning: een andere wereld

Het restaurant is een totaal andere beleving dan het café. Amaradasa benadrukt: “Het restaurant heeft een andere uitstraling. De tafels zijn netjes gedekt, het heeft niets meer weg van het bruin café van de Veestallen. Natuurlijk kun je vooraf even wat drinken in het café. Eten in dit restaurant is avondvullend, je hoeft hier niet te haasten. Reacties op het restaurant zijn erg positief, dus hier gaan we zeker mee door. Mensen zijn positief verrast, omdat ze dit hier niet verwachten. Een heel andere wereld.”

Een veelzijdige ondernemer

Naast Café de Veestallen en Restaurant de Bonenkoning is Amaradasa ook eigenaar van Milano in de Passage en heeft hij een cateringbedrijf met kant-en-klare maaltijdservice. Hij vertelt: “Veelal praktisch voor oudere mensen, voor één persoon. Je kunt het afhalen of we bezorgen aan huis. Ik ben zelf kok en kook alles zelf. We doen ook andere catering, bijvoorbeeld voor het verenigingsleven, denk bijvoorbeeld aan compleet verzorgde BBQ’s.”

Een visie voor de toekomst

Als gedreven ondernemer blijft Amaradasa altijd vooruitkijken: “Ik denk altijd na, waar wil ik staan over vijf jaar? Het publiek verandert, zelf word je ouder, je moet mee blijven vernieuwen, maar sommige dingen hoef je niet te veranderen. Café de Veestallen is een essentieel onderdeel van Roosendaal, en dat wil ik graag zo houden.”

Benieuwd naar de bijzondere sfeer en gastvrijheid van Café de Veestallen en de verrassende culinaire wereld van Restaurant de Bonenkoning? Kom dan vooral eens langs en laat je verwennen! Loat ’t oe smaken!

Fit-Biz: Your FIT-ness is our BIZ-ness

Jan van Hest, een gedreven ondernemer met een passie voor sport, deelt vol enthousiasme zijn verhaal over Fit-Biz, een prachtig bedrijf dat zich richt op het verbeteren van het welzijn van mensen. In dit interview ontdekken we zijn achtergrond, zijn visie en de unieke aanpak van Fit-Biz.

Sport zit in het bloed

Jan van Hest heeft een indrukwekkende sportachtergrond. Hij legt uit: “Eerder was ik compagnon bij een sportschool in Roosendaal, maar dat liep uit elkaar door een verschil in visie. Ik heb zo’n 3 jaar in die branche gewerkt. Daarvoor heb ik 19 jaar bij het Korps Mariniers gezeten, waarvan de laatste 6 jaar als lid van de Special Forces. Nooit had ik gedacht daar ooit weg te gaan, maar vanwege omstandigheden thuis wilde ik meer tijd doorbrengen met ons gezin. Ik was ongeveer 8 maanden per jaar weg, en dat voelde gewoon niet goed.”

Persoonlijke aandacht in CrossTraining

Bij Fit-Biz staat persoonlijke aandacht centraal. Jan legt uit: “Bij Fit-Biz zijn we geen gewone sportschool. Alles gebeurt op inschrijving via de app van SportBit manager. Als je komt, weet je dat er plek voor je is. Zelfs tijdens vrije trainingssessies. Onze groepen zijn klein, maximaal 12 mensen. Wat we doen is best uitdagend, maar zo ingesteld dat iemand die dit al 10 jaar doet ook naast een beginner kan staan, ieder op een eigen niveau.”

Fit-Biz biedt een unieke CrossTraining ervaring waarin verschillende elementen worden samengevoegd. Jan vervolgt: “We noemen dit een CrossTraining, een samenvoeging van meerdere elementen. CrossFit, MetCon en Strongman, bijvoorbeeld met zandzakken lopen, of een slee duwen en trekken, dat heb ik samengevoegd. Het stukje persoonlijke aandacht dat is onderscheidend. Ik ken iedereen echt persoonlijk, het is meer een community hier. Mensen kennen elkaar ook, het is echt laagdrempelig. Hier is geen haantjesgedrag.”

Programmering op maat

Jan benadrukt dat Fit-Biz toegankelijk is voor mensen van alle leeftijden en niveaus: “We hebben ook vrouwen van in de 60 en die staan naast iemand van in de 20. Het sporten is heel individueel, ieder doet z’n eigen ding. Mobiliteit doen we altijd voor en na de training, dit wordt vaak vergeten. We sluiten altijd af met een finisher, even gas geven op het eind en natuurlijk de cooling down.”

De programmering van de trainingen is een belangrijk aspect voor Jan: “Ik maak de programmering helemaal zelf. Die samenstelling is heel belangrijk en deze training is ongeacht niveau altijd te schalen in de uitvoering en de gewichten, dus daarmee is deze voor iedereen te doen.”

‘You can’t out-train a bad diet’

Jan onderstreept het belang van voeding en lifestyle: “Wij zijn geen standaard sportschool, bewegen is belangrijk, maar ‘You can’t out-train a bad diet’. Een paaseitje staat gelijk aan 44 burpees, daar wijs ik mensen wel op. Maar je moet ook kunnen genieten, ik ben zelf ook een Bourgondiër, maar het besef is wel belangrijk. Mijn vrouw is voeding- en lifestyle coach, dus zij begeleidt onze klanten aan die kant.”

Bijzondere locatie op De Kade

Fit-Biz is gevestigd op een bijzondere locatie, in het voormalig EKP gebouw. Jan licht toe: “Ik hoorde van dit project en dacht, daar moet ik naar toe. De locatie spreekt me heel erg aan. Het is toch een stoere rauwe ruimte én lekker koel. Dit is de uitstraling die past. Dichtbij het centrum, goed te bereiken. Dichtbij de Stadsoevers en je kunt makkelijk parkeren. Het was een lastige zoektocht, maar ben blij dat ik deze locatie heb gevonden. Fantastisch, echt hartje Roosendaal.”

Investeer in jezelf

Jan vat de filosofie van Fit-Biz samen: “Het is een investering in jezelf als je kunt. Fit-Biz is er voor iedereen die sterker wil worden, zich beter wil voelen, minder pijn wil hebben of kilo’s wil verliezen. Onze focus ligt op het verbeteren van het welzijn van onze klanten, zowel fysiek als mentaal.”

Fit-Biz, waar fitness en persoonlijke aandacht samenkomen, staat klaar om mensen te begeleiden op hun weg naar een gezonder en gelukkiger leven. Wil je meer weten over Fit-Biz en de diensten die zij bieden? Bezoek de website en neem contact op voor meer informatie.

Rijsdijk tweewielers: Van driewieler tot driewieler

Rijsdijk tweewielers is een bruisende winkel waar altijd bedrijvigheid heerst. Klanten die de winkel binnenlopen, kunnen rekenen op uitstekende service en persoonlijke hulp. Peter, de bevlogen eigenaar van de winkel, deelt graag zijn passie voor het vak en vertelt vol enthousiasme over zijn bedrijf en de fietsenbranche. We spraken met hem om meer te weten te komen over Rijsdijk tweewielers en wat hen zo uniek maakt.

Een totaalaanbod voor iedereen

Bij Rijsdijk tweewielers vind je een breed scala aan fietsen, van kinderfietsen tot driewielers voor ouderen. “Onze kracht ligt in het feit dat we een totaalaanbieder zijn”, legt Peter uit. “Hoewel we meer elektrische fietsen dan normale fietsen hebben, bedienen we de gehele markt, inclusief racefietsen, mountainbikes en kinderfietsen. Bovendien bieden we ook elektrische scooters aan, hoewel we geen reguliere scooters verkopen.”

Persoonlijk advies en kwaliteit

Rijsdijk tweewielers onderscheidt zich door het bieden van persoonlijk advies aan klanten. “We krijgen hier allerlei soorten vragen”, merkt Peter op. “Sommige mensen komen gericht voor een bepaald merk, terwijl anderen nog aan het oriënteren zijn. In dat geval sturen we hen naar de fiets die het beste bij hen past. We hebben alleen A-merken en we zorgen ervoor dat we binnen elk budget een geschikte fiets hebben, inclusief tweedehands opties.”

Uitbreiding naar een tweede filiaal

Naast de winkel op de Kade is Rijsdijk tweewielers ook gevestigd op het Dijkcentrum, waar een filiaal is dat zich voornamelijk richt op kinderfietsen, tweedehands fietsen en onderhoud. “Daar hebben we ook een actieve werkplaats. Ik ben al 16 jaar actief op de Kade en het Dijkcentrum hebben we nu al 6 jaar geleden geopend. We verkochten al veel fietsen in de Dijken, dus het openen van een servicepunt daar was een logische keuze.”

Ruime voorraad en uitstekende reputatie

Rijsdijk tweewielers heeft een indrukwekkende voorraad. Dit stelt hen in staat om een korte levertijd te garanderen. Daarnaast bieden ze bij nieuwe fietsen ook onderhoudscontracten aan. “We hebben hier in Roosendaal een uitstekende reputatie”, zegt Peter trots. “Het overgrote deel van onze klanten komt via mond-tot-mondreclame naar ons toe, zo’n 95%. We adverteren nauwelijks en zijn niet erg actief online. Als we daarop zouden inzetten, zouden we nog meer werk hebben en we hebben het al behoorlijk druk. Het vinden van personeel in deze branche is een uitdaging, net als voor velen.”

Trends

Rijsdijk tweewielers houdt zich ook bezig met de laatste trends en ontwikkelingen in de fietsenbranche. Peter merkt op dat gekleurde fietskratten steeds populairder worden in plaats van manden, en dat ze inspelen op nieuwe kleurentrends. “We gaan regelmatig naar beurzen om inspiratie op te doen”, zegt hij. “We proberen met de tijd mee te gaan. Ook zien we dat steeds meer oudere mensen en kinderen een helm dragen tijdens het fietsen, iets wat in België al heel normaal is en in Duitsland zelfs verplicht is.”

Prettige locatie op de Kade

Als betrokken ondernemer op de Kade in Roosendaal, sponsort Peter o.a. de kleine wielerrondes. “Het gaat me niet zozeer om reclame maken, maar ik ben graag betrokken en wil deze evenementen graag ondersteunen.”

De locatie van de winkel op de Kade heeft veel voordelen. “Het is ideaal gelegen aan de ring van het winkelcentrum”, legt Peter uit. “We zijn gemakkelijk bereikbaar met de auto en vrachtwagens voor laden en lossen. Hier hebben we veel ruimte tegen een betaalbare prijs, net als veel andere panden op de Kade. Het is verrassend ruim van binnen, iets wat je op het eerste gezicht misschien niet zou verwachten.”

Rijsdijk tweewielers is een bloeiende fietsenwinkel die zich richt op het bieden van uitstekende service, een breed scala aan fietsen en persoonlijk advies. Met een grote voorraad, een goede reputatie en betrokkenheid bij de lokale gemeenschap blijft Rijsdijk tweewielers een prominente naam in Roosendaal. Bezoek de winkel op de Kade en ontdek het diverse aanbod dat ze te bieden hebben, van driewielers tot racefietsen en nog veel meer.

Mark van Plaza Polar Bear: een actieve ondernemer!

Plaza de Polar Bear, gevestigd op de Kade in Roosendaal, is al ruim 70 jaar een begrip in de stad. Mark, de eigenaar, heeft het bedrijf in 1999 overgenomen en heeft sindsdien tal van veranderingen doorgevoerd. Van het organiseren van evenementen tot het aanbieden van vernieuwende gerechten, Mark heeft al veel meegemaakt en stil zitten is niks voor hem. In dit interview vertelt hij enthousiast over het ondernemen!

De geschiedenis van Plaza de Polar Bear

Plaza de Polar Bear, voorheen bekend als Cafetaria de Polar Bear, is de oudste cafetaria van Roosendaal. Mark runt het cafetaria samen met zijn vrouw en hun 2 kinderen helpen ook vaak mee. Ze wonen erboven en zijn ondertussen al 23 jaar eigenaar van Plaza de Polar Bear.

De naam “Polar Bear” komt mede vanuit het monument dat zich op het plein van de Kade bevindt. Mark heeft vanaf zijn 15e tot zijn 20ste bij het cafetaria gewerkt voordat hij stopte met school en een jaar als intercedent werkte. Toen de eigenaar besloot te stoppen en het pand te koop zette, toen had Mark zoiets van “Dat is eigenlijk wel iets voor mij. Ik heb namelijk altijd geroepen, dat ik iets voor mezelf leuk zou vinden.” Hij nam het over in 1999 en heeft sindsdien met succes Plaza de Polar Bear geleid. 

Een verrassend terras

Plaza de Polar Bear heeft ook een ruim terras waar ongeveer 80 mensen kunnen zitten, maar dat is van buitenaf niet altijd zichtbaar. Toch weten de bezoekers van het cafetaria dat het terras er is en in het afgelopen anderhalf jaar is het uitgegroeid tot een geliefde plek.

Diepgewortelde kaaiondernemer

Mark zit ondertussen al vrij lang in het hart van de stad, dus “ik noem mezelf eigenlijk al wel een diepgewortelde kaaiondernemer.” Met zijn langdurige aanwezigheid op de Kade heeft hij de veranderingen en uitdagingen van dichtbij meegemaakt. Hij verwelkomt bijvoorbeeld de bouw van nieuwe appartementen aan de overkant van zijn zaak, omdat dit nieuwe klanten aantrekt.

Een levendige straat 

Mark benadrukt het belang van een levendige straat voor zijn bedrijf. “Mensen parkeren gewoon nog steeds hun auto voor de deur en dat vind ik nog steeds prettiger dan alleen maar lopen.”, zegt Mark. Het feit dat mensen hun auto voor de deur kunnen parkeren zorgt ook voor een ander soort klanten, “dat is denk ik ook onze levensader.” Mark reflecteert op de vele veranderingen in zijn straat, waaronder de invoering van eenrichtingsverkeer. “Het is onhandig, maar ik snap dat daar het sluipverkeer mee weg is. Maar het sluipverkeer zijn ook mensen die jouw geveltje zien en denken van daar moet ik is een keer eten.” Hij benadrukt zo dus dat een constante stroom van mensen door de straat essentieel is voor het succes van zijn bedrijf en dat van andere ondernemers. 

Een actieve ondernemer 

Al van jongs af aan heeft Mark zich ingezet voor verschillende verenigingen. Hij was lid van de binnenstad en de bestuur groep. Daarnaast heeft hij maar liefst 10 jaar als secretaris van Horeca Nederland gediend. Mark duidt zo: “Ik ben altijd wel actief in het verenigingsleven geweest, om iets te bereiken en vaak was dat ook wel voor jezelf dat je een stukje netwerk opbouwt.” Dat speelt voor Mark ook erg mee, omdat hij ook een eigen evenementenbureau, genaamd Sundance, heeft. Na in 2012 het evenementenbureau een beetje af te bouwen blijft hij desondanks toch betrokken bij evenementen zoals de jaarlijkse kermis en de herlancering van het Roosendaals treffen. “De ijsbaan doe ik ook vrijwel vanuit Sundance, want ik ben ook voorzitter van de ijsbaan waar wij dus ook alles zelf aan doen.”, vertelt Mark.

Mark zit ook in de formuleraad, die wordt gevoed vanuit Sligro. “Sinds dit jaar hebben wij dan ook een nieuw logo en een nieuwe huisstijl genomen.”, vertelt Mark tot slot. Tot slot is hij ook nog bestuurslid bij MKB Netwerk. Echt een betrokken ondernemer in Roosendaal!

De bakker op de Kade: de kaailekkerste!

Als je binnenstapt bij De bakker op de Kade, beter bekend als Bakkerij Nagelkerke, ruik je al het lekkers direct. En mag je verder kijken in de bakkerij zie je iedereen druk in de weer. Alles wat je ziet, wordt vers gemaakt! Niels Machielse en Rene Dielemans, eigenaren van de bakkerij die al 23 jaar aanwezig is op de Kade, delen hun verhaal met ons!

Een vertrouwde naam op de Kade

Hoewel de oorspronkelijke eigenaar, Pieter Nagelkerke, al geruime tijd geleden afscheid heeft genomen van de zaak, blijft de naam voortleven. Want wie kent Bakkerij Nagelkerke nou niet? Niels legt uit: “We hebben de naam wel behouden, omdat mensen altijd gewend waren aan die naam. Het zou verwarrend zijn als we ineens van naam zouden veranderen, het is namelijk ook een manier om het vertrouwen van onze klanten te behouden.” De Kade is voor deze bakkerij de perfecte plek. “Klanten kunnen dichtbij parkeren en ze komen dan ook van ver om te genieten van onze producten.”

Een diepgewortelde passie voor het vak

Zowel Niels als René hebben hun hele leven in bakkerszaken doorgebracht. Niels begon op jonge leeftijd, direct na zijn schooltijd in het vak. “Je kon bij ons op school kiezen uit verschillende dingen als in de bouw of voeding. De voeding trok mij meer, ook omdat ze bij ons thuis slager zijn geweest.”, zo vertelt Niels. De keuze was dus bewust en zo werkt hij al sinds zijn vijftiende in de bakkerij. René, daarentegen, had al vanaf zijn elfde een passie voor het bakkersvak. Na zijn schoolopleiding is hij op vijftien jarige leeftijd begonnen als banketbakker in de bakkerij bij Pieter Nagelkerke in Prinsenbeek, en evolueerde geleidelijk naar het werken in de winkel.

Alles is dagelijks vers

Wat maakt deze bakkerij uniek? Niels legt uit dat hun focus ligt op dagelijkse verse producten. Alles, van worstenbroodjes tot eierkoeken en brood, wordt zelfgemaakt. “We starten heel vroeg, om het brood 4 uur onderweg te laten zijn. Dat doen wij puur voor de smaak.”  

Ook voor de grotere bestellingen

Naast hun dagelijkse assortiment biedt de bakkerij ook bestellingen op maat aan. Klanten kunnen telefonisch bestellen en de producten op een afgesproken tijdstip ophalen. Ze bakken verspreid over de dag, zodat klanten altijd verse producten kunnen kopen. 

Met Rene’s naderende afscheid, die al vanaf 1988 een bekend gezicht is in de bakkerij op de Kade, zal Niels samen met zijn dochter Lotte de bakkerij voortzetten. Zo kan de klant gelukkig op de Kade nog lang genieten van de verse producten van de bakkerij.

De Kaailekkerste.

Do-itt: met passie voor het kappersvak!

Do-itt is een groothandel voor de kappersbranche met vestigingen in Roosendaal, Breda, Rotterdam en Spijkenisse. Vanuit de hoofdvestiging in Dordrecht worden de andere vestigingen en het magazijn aangestuurd. Hans Vermoolen, eigenaar van Do-itt, vertelt over de geschiedenis en het aanbod van het bedrijf, evenals de passie voor het kappersvak en de rol van Do-itt in de branche. “Ik ben zelf begonnen in Breda. Het is echt een heel leuk vak. Wij kunnen écht het verschil maken in advies. Hoe leuk is het voor een klant om ook écht advies te krijgen dat bij je past”, vertelt Hans. 

Al 11 jaar op de Kade

Het bedrijf is al 35 jaar actief in heel Nederland en opende 11 jaar geleden een vestiging op de Kade in Roosendaal. Maar waar komt die bedrijfsnaam vandaan? Hans legt uit: “Do-itt is een bewuste keuze van de naam, neem die stap en doe het gewoon!” Het bedrijf is laagdrempelig en biedt met minimale investering een maximaal rendement voor kapsalons. Do-itt is gelegen in de buurt van Curio, een kappersopleiding, waardoor het bedrijf direct in contact staat met de jongere generatie. Het bedrijf is uniek vanwege de aandacht voor advies en verzorging en ondersteunt kappers bij het leveren van de beste kapperservaring voor hun klanten.

Ook ruimte voor trainingen

Het bedrijf richt zich op de kappersbranche als een ambacht en biedt producten aan die klanten en kappers nodig hebben. Vermoolen vertelt over het belang van de kapper in het kappersvak en hoe Do-itt zich richt op het ondersteunen van kappers. “Wij geven advies over producten en verzorging en bieden trainingen aan, zoals kleurtrainingen, persoonlijke trainingen en krullen trainingen. Wat ze te kort schieten, dat vullen wij aan, hoe je het moet stylen en verzorgen.” De trainingen zijn merk-onafhankelijk, zodat elke kapper bij Do-itt terecht kan. Het bedrijf biedt ook workshops aan voor kapsalons om het juiste gebruik van producten te bevorderen. Zo traint Do-itt ook kappers om de producten op de juiste manier te verkopen.

Voor kappers én hun klanten

Do-itt is voornamelijk actief in de business-to-business markt en importeert grote merken, zoals de Denman borstels, die wereldwijd bekend zijn om hun krullenborstels. Het bedrijf heeft ook Italiaanse merken in het assortiment, zoals Mowan, dat snelle 10 minuten kleuring biedt. Dit zorgt voor een beter timemanagement in de kapsalon en een betere service voor klanten. Het bedrijf heeft ook eigen merken die exclusief voor kappers zijn ontwikkeld en deze producten worden verkocht in kapsalons. Hans zegt ook: “De professionele kapper moet een eerlijke boterham kunnen verdienen.” 

Do-itt verkoopt ook het merk Sensus, een veganistisch merk zonder parabenen en siliconen. Het merk is gebaseerd op acht soorten haar in de wereld en biedt shampoo, verzorging, boosters en meer. In de winkel wordt ook de Sensus-app gebruikt voor de diagnose van het haar om de klant het kappersgevoel te geven. Zo is Do-itt er dus ook voor de consument die direct in de winkel producten koopt. Do-itt heeft ook producten die je haar beschermen tegen de zon, met producten zoals een sunfilter shampoo die zoutresten en chloor uit het haar haalt.

De unieke aanpak van Do-itt

Do-itt is niet zomaar een kapperswinkel, het is uniek vanwege de aandacht voor advies en verzorging en biedt een breed scala aan producten aan, waaronder grote merken en eigen ontwikkelde merken. Met 35 jaar ervaring in de kappersbranche is Do-itt dé partner voor kapsalons die met veel passie gaan voor de beste klantervaring!

Cafetaria Hartjestad

Cafetaria Hartjestad bekend door de voorliefde voor de Berenklauw met satésaus

Felix Huang is samen met zijn vrouw, Sisi Huang, al meer dan 13 jaar de trotse eigenaar van cafetaria Hartjestad in Roosendaal. Voordat hij zijn huidige zaak begon, had hij ook al een cafetaria in Bergen op zoom voor vier jaar en vier maanden.

Het begin

Het huidige cafetaria Hartjestad bevindt zich op de locatie waar eerder een ander cafetaria was gevestigd. Een brand verwoestte het pand vooral aan de bovenkant. Onderin, waar nu het cafetaria zit, was alleen last van waterschade. Het positieve voor de familie was dat de vorige eigenaar het pand niet meer terug wilde na de brand. De familie zag echter potentieel in de locatie en ging erachteraan. Uiteindelijk hebben ze kunnen regelen dat ze maandelijks huur betalen aan de eigenaar en zo begon een nieuw avontuur met het nieuwe cafetaria. Het nieuwe avontuur bracht de familie ook meer bij elkaar, zo helpen de kinderen bij waar nodig is. Felix luidt ook als volgt: “Meestal werken we met ons 2en, maar als het heel druk is springen de kinderen bij en komen ze een handje helpen.”

Goede locatie

De locatie van het cafetaria blijkt een slimme keuze te zijn. Het bevindt zich op een drukke kade waar veel mensen van buitenaf naar toe komen en waar veel bedrijven zijn gevestigd. Het cafetaria trekt niet alleen vaste klanten, maar ook veel passanten die zomaar binnenkomen. Het feit dat het cafetaria in de buurt is van andere bedrijven, heeft een positieve invloed op de onderlinge relaties. De bedrijven op de Kade gaan goed met elkaar en komen regelmatig samen met activiteiten.

Eenvoudig houden

Het cafetaria van Felix staat bekend om zijn eenvoudige en smaakvolle menu. Felix zegt zo: “Mensen bestellen altijd heel veel hetzelfde, dus dan is het simpel houden makkelijk.” Ze houden het mede simpel om het bestellen gemakkelijk te maken. Dat is vooral handig voor de drukke avonduren waarin veel mensen snel iets willen bestellen. Het cafetaria en Felix zelf is vooral bekend door een bepaald ding waar hij persoonlijk van houdt, namelijk: “Mijn eigen voorliefde voor de berenklauw met satésaus, daardoor ben ik heel erg bekend geworden hier. Dat komt ook omdat ik het altijd een “uitstekende keus” noem. Ik zeg altijd tegen klanten dat ze nooit aan mij moeten vragen wat ze moeten nemen, dan antwoord ik altijd met: “Een berenklauw met satésaus.” Doordat Hartjestad bekend is geworden door zijn simpele keuzes, etc. hebben ze als cafetaria inmiddels veel vrienden gemaakt die tevens ook klanten zijn. Ze zijn altijd open en verwelkomend naar hen klanten, waardoor het cafetaria een warme en vriendelijke sfeer heeft.

Felix benoemt ook nog het volgende: “Het is wel echt hard werken, want het is ook moeilijk om aan goed personeel te komen.” Desondanks blijft hij optimistisch over de toekomst en ziet hij geen reden om zijn eenvoudige aanpak te veranderen. Felix en zijn vrouw hebben door de jaren heen en mede door het doorzettingsvermogen een succesvol cafetaria opgebouwd in de toekomst. Het cafetaria is niet alleen een populaire plek om snel iets te eten, maar ook om te genieten van het gezelschap met vrienden!

Grip op de zaak, blik op de toekomst met ZFG Finance

ZFG finance is een administratie- en financieel adviesbureau uit Roosendaal, met een bak aan ervaring en een loyaal klantenbestand. Richard van der Zijden is mede-eigenaar en is ook als penningmeester van onze ondernemersvereniging nauw betrokken bij de Kade. Ze zitten nu dan wel niet meer op de Kade, maar Richard draagt de Kade nog steeds een warm hart toe. Hij vertelt over zijn bedrijf en klanten in dit interview.

Samenwerken als partner

ZFG finance houdt zich bezig met het afhandelen van jaarrekeningen en fiscale aangiftes, maar alles rondom het overlijden, de successie rechten kunnen ze ook regelen. Of wat dacht je van bedrijfsovernames? Daar komt ook veel bij kijken. Ze helpen met alle financiële vragen van ondernemers.

Richard vertelt over hun manier van werken: “Wij zorgen ervoor dat onze klanten onbezorgd kunnen ondernemen. We onderscheiden ons door op de ondernemer z’n stoel te gaan zitten en zo wat voor hem te kunnen betekenen.” En dat vindt hij ook het leukst om te doen. Ze kijken graag naar de toekomst, om die ondernemer vooruit te helpen.

Digitaal of de schoenendoos?

Ze werken samen met de klant zoals de klant dat graag wil. “We werken met de software van Exact, dit is een heel breed gedragen programma, dus veel klanten werken daar al mee. Maar willen ze het liever anders? Dat kan ook. Het liefst werken we zo digitaal mogelijk, maar als een klant liever alles nog op papier doet, doen we dat ook. Er zijn ook nog klanten die met een schoenendoos komen omdat die dat zelf graag willen. Wij werken graag met de klant zoals hij graag wil werken. Het draait om de samenwerking.”

Liefst persoonlijk contact

Elk bedrijf heeft te maken met administratie, dus ze kunnen voor elk bedrijf werken. Dat doen ze dan ook. Maar ze richten zich wel op regionale klanten, omdat ze graag persoonlijk contact houden. Richard vertelt: “Er zijn klanten waar we dagelijks of wekelijks over de vloer komen. We proberen 2 of 3 keer per jaar minimaal samen te zitten. Hierin nemen we zelf initiatief, want soms signaleren we zelf zaken. En dat zijn ondernemers niet altijd gewend, maar wij stellen ook vragen. Dat past bij ons: we willen graag samenwerken, dus wachten niet af.”

En dat vinden hun klanten wel prettig, ze zijn dan ook erg loyaal. “Klanten zijn vaak voor langere tijd klant bij ons, dat heeft ook met de vertrouwensband te maken.”

Met de voeten in de klei

Inmiddels zijn ze met een team van zes. “Petra en ik zijn eigenaar en adviesgesprekken met klanten voeren we veelal zelf. We staan graag met de voeten in de klei en komen graag bij de klant. Wij staan voor het bedrijf en denken met ze mee. En dat advies gaat vaak verder dan alleen het financiële. We kijken ook of er andere zaken zijn die efficiënter kunnen. Een ondernemer heeft vaak creatieve ideeën, maar soms trekken wij dan aan de rem, of wijzen ze op de risico’s. Dat is niet altijd even leuk, maar dat hoort er wel bij.”

Zichtbare locatie in het centrum

Deze maand verhuist het bedrijf naar de Burgemeester Prinsensingel. Nog steeds fijn in het centrum van Roosendaal en op een zichtbare plek. “Ook onze kantoorhond, Saartje, is wel blij met het nieuwe pand, die kan heerlijk voor het raam gaan liggen en veel meer zien.” Op deze nieuwe stek hoopt Richard de komende jaren nog fijn zichzelf te blijven!