Mark van Plaza Polar Bear: een actieve ondernemer!

Plaza de Polar Bear, gevestigd op de Kade in Roosendaal, is al ruim 70 jaar een begrip in de stad. Mark, de eigenaar, heeft het bedrijf in 1999 overgenomen en heeft sindsdien tal van veranderingen doorgevoerd. Van het organiseren van evenementen tot het aanbieden van vernieuwende gerechten, Mark heeft al veel meegemaakt en stil zitten is niks voor hem. In dit interview vertelt hij enthousiast over het ondernemen!

De geschiedenis van Plaza de Polar Bear

Plaza de Polar Bear, voorheen bekend als Cafetaria de Polar Bear, is de oudste cafetaria van Roosendaal. Mark runt het cafetaria samen met zijn vrouw en hun 2 kinderen helpen ook vaak mee. Ze wonen erboven en zijn ondertussen al 23 jaar eigenaar van Plaza de Polar Bear.

De naam “Polar Bear” komt mede vanuit het monument dat zich op het plein van de Kade bevindt. Mark heeft vanaf zijn 15e tot zijn 20ste bij het cafetaria gewerkt voordat hij stopte met school en een jaar als intercedent werkte. Toen de eigenaar besloot te stoppen en het pand te koop zette, toen had Mark zoiets van “Dat is eigenlijk wel iets voor mij. Ik heb namelijk altijd geroepen, dat ik iets voor mezelf leuk zou vinden.” Hij nam het over in 1999 en heeft sindsdien met succes Plaza de Polar Bear geleid. 

Een verrassend terras

Plaza de Polar Bear heeft ook een ruim terras waar ongeveer 80 mensen kunnen zitten, maar dat is van buitenaf niet altijd zichtbaar. Toch weten de bezoekers van het cafetaria dat het terras er is en in het afgelopen anderhalf jaar is het uitgegroeid tot een geliefde plek.

Diepgewortelde kaaiondernemer

Mark zit ondertussen al vrij lang in het hart van de stad, dus “ik noem mezelf eigenlijk al wel een diepgewortelde kaaiondernemer.” Met zijn langdurige aanwezigheid op de Kade heeft hij de veranderingen en uitdagingen van dichtbij meegemaakt. Hij verwelkomt bijvoorbeeld de bouw van nieuwe appartementen aan de overkant van zijn zaak, omdat dit nieuwe klanten aantrekt.

Een levendige straat 

Mark benadrukt het belang van een levendige straat voor zijn bedrijf. “Mensen parkeren gewoon nog steeds hun auto voor de deur en dat vind ik nog steeds prettiger dan alleen maar lopen.”, zegt Mark. Het feit dat mensen hun auto voor de deur kunnen parkeren zorgt ook voor een ander soort klanten, “dat is denk ik ook onze levensader.” Mark reflecteert op de vele veranderingen in zijn straat, waaronder de invoering van eenrichtingsverkeer. “Het is onhandig, maar ik snap dat daar het sluipverkeer mee weg is. Maar het sluipverkeer zijn ook mensen die jouw geveltje zien en denken van daar moet ik is een keer eten.” Hij benadrukt zo dus dat een constante stroom van mensen door de straat essentieel is voor het succes van zijn bedrijf en dat van andere ondernemers. 

Een actieve ondernemer 

Al van jongs af aan heeft Mark zich ingezet voor verschillende verenigingen. Hij was lid van de binnenstad en de bestuur groep. Daarnaast heeft hij maar liefst 10 jaar als secretaris van Horeca Nederland gediend. Mark duidt zo: “Ik ben altijd wel actief in het verenigingsleven geweest, om iets te bereiken en vaak was dat ook wel voor jezelf dat je een stukje netwerk opbouwt.” Dat speelt voor Mark ook erg mee, omdat hij ook een eigen evenementenbureau, genaamd Sundance, heeft. Na in 2012 het evenementenbureau een beetje af te bouwen blijft hij desondanks toch betrokken bij evenementen zoals de jaarlijkse kermis en de herlancering van het Roosendaals treffen. “De ijsbaan doe ik ook vrijwel vanuit Sundance, want ik ben ook voorzitter van de ijsbaan waar wij dus ook alles zelf aan doen.”, vertelt Mark.

Mark zit ook in de formuleraad, die wordt gevoed vanuit Sligro. “Sinds dit jaar hebben wij dan ook een nieuw logo en een nieuwe huisstijl genomen.”, vertelt Mark tot slot. Tot slot is hij ook nog bestuurslid bij MKB Netwerk. Echt een betrokken ondernemer in Roosendaal!